بیوگرافی
 
سعی کردم تو این وبلاگ بیوگرافی مشاهیر ایران و جهان رو واسه دوستای عزیزم بذارم ..

 


داوود رشیدی (زاده ۲۵ تیر ۱۳۱۲ خورشیدی) در تهران،خیابان ری ؛  هنرپیشه تئاتر سینما و تلویزیون ایران است.

زندگینامه

داوود رشیدی در سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد و از خاندان حایری مازندرانی است. او تحصیلات متوسطه را (بدلیل فعالیت‌های دیپلماتیک پدرش) در ترکیه و پاریس به پایان رساند و تحصیلات دانشگاهی را در ژنو ادامه داد. (فارغ التحصیل کنسرواترا ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر و لیسانس حقوق سیاسی از دانشگاه ژنو).داوود رشیدی در ژنو ۴ سال به طور حرفه‌ای مشغول به كار شد. در تئاتر كاروژ در چند نمایش به عنوان بازیگر ایفای نقش كرد و همچنین به كارگردانی چند نمایش پرداخت. او در اواخر سال ۱۳۴۱ شمسی به ایران بازگشت

داوود رشیدی در خانواده‌ای هنردوست متولد شد. پدر او با این كه دیپلمات بود اما به هنر نمایش علاقه فراوان داشت و حتی نامش جزو تحصیل‌كنندگان اولین مدرسه سینمایی ایران ثبت شده است. این علاقه باعث شده بود تا پدر رشیدی با برخی نام‌آوران حوزه نمایش رفت و آمد داشته باشد او اولین بار زمانی که هفت ساله بود توسط دختر عمه‌اش دکتر طوسی حایری به عبدالحسین نوشین برای بازی در نمایش مردم معرفی شد. در سال ۱۳۴۳ به تهران آمد و در اداره تئاتر آن زمان وابسته به وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. سپس گروه تئاتر امروز را پایه گذاری نمود، که هنرپیشگانی مانند: پرویز فنی زاده، داریوش فرهنگ، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار، سیاوش طهمورث، مرضیه برومند، سوسن تسلیمی، به عضویت در این گروه درآمدند و همچنان پس از گذشت نزديك به نيم قرن پابرجا مانده و در سال هاي اخير نيز نمايش هايي را به كارگرداني خود به صحنه برده است. 

در اين ايام بواسطه سطح نازل توليدات سينماي ايران اغلب بازيگران بزرگ تئاتر همچون عزت الله انتظامي، داود رشيدي و جمشيد مشايخي رغبت چنداني به حضور در اين سينما نداشته و به همين خاطر نيز عيار بازيگري در تئاتر بسيار بالاتر از سينما بود.
با به راه افتادن موج نوي سينماي ايران در سال هاي پاياني دهه ۴۰، رشيدي نيز به مانند باقي بازيگران شاخص تئاتر به فيلمسازان موج نو ملحق شد.
با اين تفاوت كه جنس فيلم هاي او به بدنه سينماي ايران نزديك تر بود و كمتر شمايل روشنفكرانه اي داشت. 

 در سال ۱۳۵۲ از اداره تئاتر به تلویزیون ملی ایران رفت و در سمت مدیریت گروه نمایشات و سرگرمی‌های آن سازمان (شامل: سریال ها، مسابقات، تئاترهای تلویزیونی) مشغول به کار گردید.فعالیت‌های رشیدی در حوزه تئاتر در آن زمان بسیار چشمگیر بود و نمایشنامه‌های بزرگانی چون ویلیام شكسپیر و ساموئل بكت را به اجرا درآورد. الكترا، در انتظار گودو، آنتیگون، پرومته، خانه روشن، دیكته و زاویه، پیروزی در شیكاگو، رویای نیمه شب تابستان، وای بر مغلوب، فیزیكدانان، شاه داوود، عروسی باقرخان، ریچارد سوم و...از جمله آثار مهمی هستند که رشیدی در آن‌ها حضور داشته است .

رشیدی از سال ۱۳۵۰ با فیلم سینمایی «فرار از تله» وارد عرصه بازیگری سینما گردید داود رشیدی پس از بازی در چند فیلم نه چندان مهم، دومین نقش چشمگیر سینمایی‌اش را با فیلم كندو اثر زنده یاد فریدون گله در كناربهروز وثوقي رقم زد. او علاوه بر بازیگری و کارگردانی در سینما، تلویزیون و تئاتر به تهیه کنندگی سینما نیز روی آورد كه همگی در چارچوب فیلم‌های فرهنگی است. امتحان، قطعه ناتمام و صبحی دیگر از جمله‌فیلم‌هایی است كه رشیدی آن‌ها را تهیه کرده است .

داوود رشیدی کارنامه نقش‌آفرینی در بیش از ۳۵ فیلم را دارد او خود در این باره می‌گوید:«من قطعا درهر کاری که حاضر شدم و یا نقشی را قبول کردم با انتخاب و دقت خودم این کار را انجام دادم. به تک تک آن‌ها علاقمندم. اما خاطرات خوبی از همکاری با کیومرث پوراحمد و مرحوم علی حاتمی دارم .

داوود رشیدی بعد از انقلاب اسلامی در ایران از معدود هنرپیشگانی بود که که اجازه فعالیت دوباره در عرصه سینما را یافت. رشیدی در سال ۱۳۵۹ با چهار فیلم کرکس‌ها می‌میرند، طلوع انفجار، اعدامی، و آقای هیروگلیف بر صحنه سینما بازگشت . او در سال‌های نخست بعد از انقلاب عموما در نقش‌های منفی ایفای نقش كرد . مشهورترین و محبوب‌ترین جلوه‌های ایفای نقش توسط داوودرشیدی در تلویزیون رقم خورد. در کنار بازی در سریال‌هایی مانند این روزها، عطرگل یاس، خودرو تهران ۱۱، امام علی و... بزرگترین حضور پرجلوه‌اش با سریال علی حاتمی یعنی هزاردستان متبلور شد .

نقد و گريزي بر آثار بعد از انقلاب داود رشيدي :

از نخستين كارهاي سينمايي او در اين ايام مي‌توان به «كركس‌ها مي‌ميرند» و «آقاي هيروگليف» اشاره كرد كه به واسطه فقدان يك ضابطه مشخص در رابطه با مميزي‌ها در آن روزها، هيچگاه رنگ پرده سينما را نديدند.تا اين که با بازي در نقش كليدي «مفتش شش انگشتي» در سريال «تهران روزگار نو» كه بعدها به «هزاردستان» تغيير نام داد (ساخته علي حاتمي ) بارديگر قابليت‌هاي بالاي خود را نشان داد . او با توجه به شخصيت پردازي دقيق حاتمي، ضدقهرمان فوق‌العاده‌اي را خلق كرد كه در ميان شخصيت‌هاي ريز و درشت «هزاردستان» درخشيده و مخاطب هيچگاه از ياد نمي‌برد. براي مثال به صحنه دزدي جواهرات از جواهرفروشي «غازاريان» در قسمت‌هاي ابتدايي «هزاردستان» و بازي رشيدي در اين نقش توجه كنيد كه در ادامه و در فصل به بند كشيدن «رضا خوشنويس» مخاطب را به حيرت مي‌اندازد. «بي‌بي چلچله» ساخته كيومرث پوراحمد كه بارها روي آنتن شبكه‌هاي تلويزيوني نيز رفته، بسيار مديون حضور دلنشين و بازي ديدني رشيدي در نقش كاميوندار بداخلاقش است كه به دوستي‌اش با كودك قهرمان (فرزند واقعي مرد كه هيچگاه او را نديده بود) داستان عمق بيشتري بخشيده است.

رشيدي در دهه 60 با بازي در فيلم‌هاي «كمال‌الملك» ساخته زنده‌ياد علي حاتمي، «هيولاي درون» ساخته خسرو سينايي، «گل‌هاي داوودي» به كارگرداني رسول صدرعاملي محبوب مخاطبان و تماشاگران عادي سينمارو شد و در عين حال نظر منتقدان را نيز به خود جلب كرد. در اين ميان «گل‌هاي داوودي» پرفروش‌ترين فيلم سال شد و دو تاي اولي نيز در جشنواره فيلم فجر مورد توجه بسيار قرار گرفتند. «شيلات» و «خانه عنكبوت» نيز در دو گونه متفاوت سينمايي با اقبال عمومي مواجه شده و رشيدي را در جمع ستاره‌هاي آن زمان سينماي ايران جاي داد. در سال‌هاي پاياني دهه 60 و ابتداي 70، رشيدي بيشتر به سمت تلويزيون آمد و در مجموعه‌هاي پرمخاطبي همچون «گل پامچال» ساخته محمدعلي طالبي، «عطر گل ياس» و «آواي فاخته» هر دو از ساخته‌هاي بهمن زرين‌پور به ايفاي نقش پرداخت.

ملودرام‌هايي ساده و كليشه‌اي كه رگ خواب مخاطب را در دست داشته و قصه خود را به راحتي روايت مي‌كردند. از معدود فيلم‌هاي سينمايي رشيدي در دهه 70 مي‌توان «راه‌هاي افتخار» به كارگرداني داريوش فرهنگ در كنار «بزرگ بزرگ خيلي بزرگ» ساخته فرزين مهدي‌پور اشاره كرد كه هيچكدام نه گيشه موفقي داشته و نه در نزد منتقدان و نويسندگان سينمايي محبوبيتي كسب كردند.

مجموعه‌هاي «امام علي(ع)» ساخته داود ميرباقري، «امام حسن(ع)» و «ولايت عشق» به كارگرداني مهدي فخيم‌زاده از ديگر كارهاي تلويزيوني دهه 70 رشيدي است كه بواسطه پرداختن به زندگي معصومين(س) به شدت مورد توجه عموم قرار گرفتند.

رشيدي اين روند را در دهه 80 نيز ادامه داد كه به مجموعه ديدني «مختارنامه» ساخته داود ميرباقري ختم شد كه بازي عالي را از وي در نقش «نعمان بن بشير» شاهد بوديم.

وي در سال هاي اخير به سمت تئاتر گرايش بيشتري يافته و چند كار را در سمت نويسنده و كارگردان روي صحنه برده كه تمامي آنها با استقبال چشمگيري روبرو شدند.
براي نمونه مي توان از نمايش «منهاي دو» نام برد كه ساعات دلپذيري را براي مخاطبان رقم زد اما هيچگاه نتوانست خاطره شيرين نمايش «پيروزي در شيكاگو» را در ابتداي دهه ۷۰ براي مخاطبان قديمي تر خود زنده كند.

انحلال خانه سينما :

داوود رشیدی که خود از ابتدای تاسیس خانه سینما در این نهاد سینمایی حضور داشته و سال‌ها ریاست انجمن بازیگران را در این نهاد به‌عهده دارد، اعلام انحلال خانه سنما را اتفاقی ناراحت‌کننده خواند و گفت: «اين نهاد هرگز منشا درگيری با هيچ نهاد ديگری نبوده و دغدغه‌اش سينمای اين مملكت است .

کارنامه هنری

تآتر

·         ۱۳۷۰- پیروزی در شیکاگو، کارگردان و بازیگر

·         ۱۳۷۸- ریچارد سوم، کارگردان

سینما

·         ۱۳۵۰- میعادگاه خشم

·         ۱۳۵۰- فرار از تله

·         ۱۳۵۱- گذر اکبر

·         ۱۳۵۱- فدایی

·         ۱۳۵۱- جهنم + من

·         ۱۳۵۱- تجاوز

·         ۱۳۵۲- خروس

·         ۱۳۵۴- کندو

·         ۱۳۵۷- قدغن

·         ۱۳۵۹- کرکس‌ها می‌میرند

·         ۱۳۵۹- طلوع انفجار

·         ۱۳۵۹- اعدامی

·         ۱۳۵۹- آقای هیروگلیف

·         ۱۳۵۹- شمر

·         ۱۳۶۰- مرز

·         ۱۳۶۰- بازرس ویژه

·         ۱۳۶۱- رهایی

·         ۱۳۶۱- جایزه

·         ۱۳۶۲- هیولای درون

·         ۱۳۶۲- کمال الملک

·         ۱۳۶۲- شیلات

·         ۱۳۶۲- خانه عنکبوت

·         ۱۳۶۲- تفنگدار

·         ۱۳۶۳- گلهای داوودی

·         ۱۳۶۳- تاتوره

·         ۱۳۶۳- بی بی چلچله

·         ۱۳۷۲- عبور از تله

·         ۱۳۷۳- راه افتخار

·         ۱۳۷۳- خط آتش

·         ۱۳۷۴- بازی‌های پنهان

·         ۱۳۷۵- بزرگ خیلی بزرگ

·         ۱۳۷۸- تهران روزگار نو

·         ۱۳۷۹- تکیه بر باد

·         ۱۳۸۲- ملاقات با طوطی

·         ۱۳۸۵- ماه شب چهارده

·         ۱۳۸۶- پرچم‌های قلعه کاوه

·         ۱۳۸۷- تردید

·         ۱۳۸۸- زمهریر

تهیه کنندگی

·         ۱۳۷۹- قطعه ناتمام

·         ۱۳۸۰- امتحان

·         ۱۳۸۵- صبحی دیگر

مجری طرح

·         ۱۳۷۹- قطعه ناتمام

 

نماینده تهیه کننده

·         ۱۳۷۸- مثلث آبـــــی

تلویزیون

 

سال

نام

سمت

کارگردان

توضیحات

۱۳۹۱

تله فیلم «رویا»

بازیگر

فرید شرعی

 

۱۳۹۱

کلاه پهلوی

بازیگر

سید ضیاءالدین دری

در نقش کشیش «موسیو آلفونس»
آغاز پیش تولید این سریال از سال ۱۳۸۳
و آغاز فیلمبرداری آن از ۱۳۸۵ بوده است.

۱۳۸۳-۱۳۸۸

مختارنامه

بازیگر

سید داود میرباقری

در نقش «نعمان بن بشیر انصاری»
در سال ۱۳۸۹ از شبکه ۱ پخش شد

۱۳۸۸

خسته‌دلان

بازیگر

سیروس الوند

شبکه ۱

۱۳۸۸

تله تئاتر «شایعه»

کارگردان هنری
تهیه کننده
مترجم متن

داوود رشیدی

نویسنده: «ژان میشل ریب»
کارگردان تلویزیونی: «مسعود فروتن»

۱۳۸۸

تله تئاتر «آخرین گودو»

کارگردان هنری
تهیه کننده
مترجم متن

داوود رشیدی

نویسنده: «ماتئی ویسنی‌یک»

۱۳۸۶-۱۳۸۷

پاتوق

بازیگر مهمان

شاهین باباپور

کارگردان تلویزیونی: «احمد قربانی»

۱۳۸۶-۱۳۸۷

بیداری

بازیگر

بهرام عظیم پور

 

۱۳۸۷

تله تئاتر «هنر»

کارگردان هنری
تهیه کننده
بازیگر

داوود رشیدی

در نقش «سرژ»
بر اساس نمایشنامه ای از «یاسمینا رضا»
۲۰ آذر ۱۳۸۷ از شبکه ۴ پخش شد

۱۳۸۶

نشانی

بازیگر

رامبد جوان

نوروز ۱۳۸۷ از شبکه ۲ پخش شد

۱۳۸۴

بچه های هور

بازیگر

عبدالله باکیده

در نقش «عمو طالب» (رئیس عشیره)

۱۳۸۴

چه کسی به سرهنگ شلیک کرد؟

بازیگر

جواد اردکانی

 

۱۳۸۲

مهمانپذیر طوبی

بازیگر

منوچهر پوراحمد

در نوروز ۱۳۸۳ از شبکه ۱ پخش شد

۱۳۸۱

معصومیت از دست رفته

بازیگر

سید داود میرباقری

در نقش «نعمان»

۱۳۸۱

آبی مثل دریا

بازیگر

ابوالقاسم معارفی

 

۱۳۷۹

خانه ما

بازیگر مهمان

مسعود کرامتی

 

۱۳۷۵-۱۳۷۹

ولایت عشق

بازیگر

مهدی فخیم‌زاده

در نقش «فضل بن ربیع»

۱۳۷۸

ورثه آقای نیکبخت

بازیگر

مرضیه برومند

 

۱۳۷۷

خاطرات یک خبرنگار

بازیگر

رسول صدرعاملی

 

۱۳۷۷

پزشکان

بازیگر

مسعود کرامتی

 

۱۳۷۷-۱۳۷۸

روزهای زندگی

بازیگر

سیروس مقدم

در سال ۱۳۷۹ از شبکه ۳ پخش شد

۱۳۷۵-۱۳۷۶

بازگشت پرستوها

بازیگر

ابوالقاسم طالبی

شبکه ۲

۱۳۷۵-۱۳۷۶

تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸

بازیگر مهمان

مرضیه برومند

بازی در اپیزود «همسایه ها»

۱۳۷۵

خاله خانم

بازیگر

منوچهر پوراحمد

در نوروز ۱۳۷۶ از شبکه ۱ پخش شد
کارگردان تلویزیونی: «شیرین جاهد»

۱۳۷۴-۱۳۷۵

تنهاترین سردار

بازیگر

مهدی فخیم‌زاده

در نقش «عمرو عاص»

۱۳۷۴

علی آقا ۱۲۱

بازیگر مهمان

محمد صالح علا

شبکه ۲

۱۳۷۴

آخرین ستاره شب

بازیگر

منوچهر پوراحمد

 

۱۳۷۳

آوای فاخته

بازیگر

بهمن زرین‌پور

شبکه ۱

۱۳۷۰

گل پامچال

بازیگر

محمدعلی طالبی

شبکه ۱

۱۳۷۰

امام علی

بازیگر

سید داود میرباقری

در نقش «ابن جبله»

۱۳۶۹

عطر گل یاس

بازیگر

بهمن زرین‌پور

شبکه ۱

۱۳۶۶

گرگها

بازیگر

سید داود میرباقری

 

۱۳۶۶

تله تئاتر «یکی از این روزها»

بازیگر

فریدون فرهودی

در نقش «رئیس جمهور ایندولند»
کارگردان تلویزیونی: «هرمز امامی»

۱۳۶۳-۱۳۶۶

کوچک جنگلی

بازیگر

بهروز افخمی

در نقش «مستوفی الممالک»

۱۳۵۸-۱۳۶۶

هزاردستان

بازیگر

علی حاتمی

در نقش «مفتش شش انگشتی»

۱۳۶۴

مستند داستانی «تاریخ قشم»

راوی

علی‌رضا داوودنژاد

 

۱۳۴۹

تله تئاتر «دیکته و زاویه»

کارگردان هنری

داوود رشیدی

نویسنده: غلامحسین ساعدی

۱۳۴۷

تله تئاتر «سیزیف و مرگ»

کارگردان هنری

داوود رشیدی

نویسنده: روبر مرل

۱۳۴۷

تله تئاتر «همسفر»

کارگردان هنری

داوود رشیدی

نویسنده: کامران قدیمی

۱۳۴۷

تله تئاتر «باجه»

کارگردان هنری

داوود رشیدی

نویسنده: ژان تاردیو

۱۳۴۶

تله تئاتر «خوشا به حال بردباران»

کارگردان هنری

داوود رشیدی

نویسنده: غلامحسین ساعدی

۱۳۴۶

تله تئاتر «صدایی در لیوان»

کارگردان هنری

داوود رشیدی

نویسنده: «ایزو دوری» و «لئوپولدو کوکو»

۱۳۴۵

تله تئاتر «ریچارد سوم»

کارگردان هنری

داوود رشیدی

 

۱۳۴۲

تله تئاتر «سیسیل یا مکتب پدران»

بازیگر

جعفر والی

 فرهاد، پسر خانواده رشيدي و پروفسور جهاني

پرفسور فرهاد رشيدي ـ پسر داود رشيدي ـ استاد دانشگاه پلي‌تکنيک لوزان سوئيس (EPFL)، برنده مدال بولندل فرانسه است؛ مدالي که هر سال از طرف انجمن برق و الکترونيک، تکنولوژي اطلاعات و مخابرات فرانسه به افراد شاخص در اين زمينه‌ها اهدا مي‌شود.

فرهاد رشيدي اين مدال را به خاطر تحقيقات‌اش در تعيين خواص الکترو مغناطيسي رعد و برق و ارايه مدل‌هايي براي دشارژ ابرها دريافت کرده است.

مدل‌هاي ارايه شده توسط وي با استقبال جامعه علمي مواجه گرديده و مورد استفاده بسيار زيادي قرار گرفته است. پسر خانواده رشيدي همچنين در سال 2005 جايزه دستاوردهاي تکنيکي IEEE را دريافت کرد. اگر يادتان باشد ايشان همان پسر خانواده هستند که به گفته احترام برومند در کارهاي خانه کمک‌حال همسرش است.

واکنش داود رشیدی به رانت حج برخی بازیگران

اکونیوز:رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران درخصوص سفر تعدادی از بازیگران و هنرمندان به سفر حج گفت: رفتن بازیگران سینمای ایران به مراسم حج بدون هر گونه هماهنگی با انجمن بازیگران سینمای ایران است. با من امسال تماس گرفتند و درخواست داشتند که به این سفر بروم که من عنوان کردم پیش از این به مراسم حج رفته‌ام.

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(econews.ir)،"داود رشیدی"در ادامه افزود: مرحوم محمد ورشوچی از جمله بازیگرانی بود که خیلی علاقه داشت به مراسم حج برود و همیشه این موضوع را عنوان می کرد. اما متاسفانه این امر برای وی محقق نشد. اگر انتخاب‌ها با ما و هماهنگی ما صورت بگیرد، نام کسانی را که پیشکسوت هستند اعلام می‌کنیم. حتی افرادی هستند که لیاقت رفتن دارند، اما نامشان در فهرست نیست. 
وی در ادامه تصریح کرد: اگر با ما هماهنگی صورت بگیرد، قطعا می‌دانیم چه بازیگرانی می‌توانند به حج بروند و در حال حاضر مشغول بازی در فیلمی نیستند و حتی چه کسانی در اولویت قرار دارند.
رئیس انجمن بازیگران عنوان کرد: مرحوم محمد ورشوچی از جمله بازیگرانی بود که خیلی علاقه داشت به مراسم حج برود و همیشه این موضوع را عنوان می کرد. اما متاسفانه این امر برای وی محقق نشد. اگر انتخاب‌ها با ما و هماهنگی ما صورت بگیرد، نام کسانی را که پیشکسوت هستند اعلام می‌کنیم. حتی افرادی هستند که لیاقت رفتن دارند، اما نامشان در فهرست نیست. 
رشیدی درباره پیگیری این انجمن برای رفتن بازیگران به مراسم حج گفت: ما قرار نیست و نباید این موضوع را گدایی کنیم. باید حتما خودشان عنوان کنند. البته ممکن است به هیئت مدیره خانه سینما اعلام کنند ولی قطعا اگر به آنها بگویند به انجمن منتقل خواهد شد. این موضوع را هم بعید می‌دانم که هیئت مدیره خانه سینما از این موضوع مطلع بوده باشد.

واکنش داود رشیدی به سلحشور: حرف‌های بی‌ربط این آقا را جواب نمی‌دهم

داود رشیدی از پیشکسوتان سینما و تئاتر به آخرین اظهارات فرج‌الله سلحشور واکنش نشان داد.

به گزارش قانون، فرج‌الله سلحشور در گفت‌وگویی با سایت سینما پرس ، در سخنانی اتهامات تازه‌ای را به برخی از تجلیل‌شدگان جشنواره سی‌ام فیلم فجر نسبت نسبت داد و با ساواکی خواندن دو نفر از آنها، تنها جمال شورجه و زندباف را لایق تجلیل دانست.

وی اینگونه در مورد پیشکسوتانی که در آیین اختتامیه سی‌امین جشنواره فیلم فجر تجلیل شدند اظهار نظر کرده است: «به کسانی که لیاقت نداشتند به اسم پیشکسوت و از روی مصلحت‌اندیشی بها داده‌ایم. ظلم است که در کنار افرادی مانند جمال شورجه و حسین زندباف از کسی تجلیل می شود که ساواکی هم بوده است!»

در پی این اظهار نظر،‌ خبرنگار قانون در گفت‌وگویی با داوود رشیدی- که طبق ادعای سلحشور، یکی از مظنونین ساواکی بودن محسوب می‌شود-  نظر وی را راجع به این ادعا جویا شد.

در همین راستا رشیدی که حتی از بردن فامیل سلحشور هم امتناع می‌کرد، گفت: من بدم نمی‌آید ایشان از من بد بگوید و بدگفتن ایشان برای من بهتر از تعریف است!

وی افزود: آقای زندباف کارگردان و لیدر یک جناح و جریان است و البته از نظر من آدم منطقی و سخت‌کوشی است و آقای شورجه هم همینطور. ولی نمی‌دانم «منظور آقای فلانی» از ساواکی‌بودن آن دو نفر دیگر چه بوده است؟

رشیدی ادامه داد: من اصلا به حرف‌های بی‌ربط این آقا جواب نمی‌دهم. چرا که برخورد کردن با او به معنی بزرگ کردن خودش و فیلم‌هایی‌است که می‌سازد؛ از نظر من حرف‌هایش سنجیده و قابل بحث نیست و من برای این حرف‌های بی‌اساس بهایی قائل نیستم. اصلا او کیست که من بخواهم جواب او را بدهم؟ من اصلا او را نه می‌شناسم و نه تا به حال دیده‌ام. فقط یکی دو تا از فیلم‌هایش را دیده‌ام که خیلی هم در آن‌ها خرج کرده بود ولی چیز مهمی در تاریخ فیلم‌سازی و سریال‌سازی ما به حساب نمی‌آید.

این بازیگر پیشکسوت خاطرنشان کرد: به نظرم او خیلی وقت‌ها فقط حرفی می‌پراند. من نمی‌خواهم در موردش هیچ حرفی بزنم و قضاوت را به مردم واگذار می‌کنم. آیا مردم و جامعه حرف ایشان را قبول دارند؟

وی در مورد اظهار نظرهای سلحشور در خصوص اصغر فرهادی و جایزه‌اش نیز افزود: باید از آقای سلحشور پرسید آیا روزنامه‌های امروز و دیروز را دیده‌اند که از همه قشر و همه بزرگان و صاحب‌نظران، موفقیت فرهادی را تجلیل کرده‌اند و به او تبریک گفته‌اند؟!

وی در پایان در مورد اشتباهی که سلحشور در مورد جایزه اسکار و نوبل مرتکب شده است، نیز گفت: این حرف‌ها خود نشان از سطح سواد و فرهنگ این آقا دارد و خود شاهدی است برای اینکه بدانیم این حرف‌های تا چه پایه بی‌اساس است.

 


برچسب‌ها: داوود رشیدی, احترام برومند, لي لي رشيدي, عزت الله انتظامي
نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و پنجم تیر ۱۳۹۲ توسط آ . پاسارگاد
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک