بیوگرافی
 
سعی کردم تو این وبلاگ بیوگرافی مشاهیر ایران و جهان رو واسه دوستای عزیزم بذارم ..

بهرام عظیمی متولد ۱۳۴۵ تهران- فارغ التحصیل رشته صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران.دارای نشان درجه ۲ هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. کارگردان انیمیشن، فیلمنامه نویس، طراح کاراکتر و کاریکاتوریست. -مدرس خانه کاریکاتور ایران از سال ۱۳۷۶ تا کنون و مدرس دانشگاه‌های هنر تهران. -مدیر خانه انیمیشن شهرداری تهران به مدت سه سال -برنده۸۴ جایزه ملی و بین المللی در رشته‌های کاریکاتور، انیمیشن، نقاشی و تصویر سازی از سال ۱۳۶۵ تا کنون. -عضو هیئت داوران بیش از ۵۰ جشنواره ملی و بین المللی انیمیشن، فیلم و کاریکاتور . -نویسنده فیلمنامه فیلم‌های سینمایی "آل" و "تهران ۱۵۰۰"

مهمترین جوایز

  • جایزه دوم جشنواره آنکونای ایتالیا سال ۱۹۹۳
  • جایزه اول جشنواره پراسیکابای برزیل سال ۱۹۹۶
  • جایزه دوم جشنواره اولنس بلژیک سال ۱۹۹۹
  • جایزه دوم جشنواره طنز ایتالیا سال ۲۰۰۰
  • جایزه اول جشنواره گاز، ایران سال ۲۰۰۰
  • جایزه ویژه جشنواره سورگوت روسیه سال ۲۰۰۱
  • جایزه اول جشنواره صلح ایران سال ۲۰۰۲
  • جایزه سوم جشنواره انتخابات، اکراین سال ۲۰۰۳
  • جایزه دوم جشنواره تایجون، کره جنوبی سال ۲۰۰۳
  • جایزه ویژه جشنواره چین سال ۲۰۰۴
  • جایزه ویژه جشنواره جنگ، صربستان سال ۲۰۰۶
  • جایزه اول جشنواره سوریه سال ۲۰۰۸
  • جایزه بزرگ جشنواره دن کیشوت آلمان-آذربایجان سال ۲۰۱۰
  • جایزه اول جشنواره رسانه‌های دیجیتال ایران سال ۲۰۱۱
  • جایزه ویژه جشنواره کات اوت مکزیک سال ۲۰۱۱
  • جایزه اول جشنواره بین المللی رشد ایران سال ۲۰۱۲

و برنده جوایز دیگر و لوح تقدیر از کشورهای ایران- ترکیه- آرژانتین- یوگوسلاوی- امارات- قبرس- تایوان- کلمبیا- آذربایجان.

فیلمهای انیمیشن

- فیلمهای انیمیشن(تولید شده در موسسه حور از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۴)


- طراحی کاراکتر، نویسنده و کارگردان سریال ۷ قسمتی (میدان ۱۰۱) سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ - مسئول بخش کامپیوتر و نقاشی زمینه سریال ۲۶ قسمتی(یار مهربان) سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ - مسئول بخش کامپیوتر و نقاشی زمینه انیمیشن‌های داستان تاریخ سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۸ - مدیر تکنیکی انیمیشن‌های شاهنامه سال ۱۳۷۸ - مدیر تکنیکی و مسئول لی اوت تیتراژ برنامه کودک شبکه دو سیما - انیماتور، فیلمنامه نویس و کارگردان انیمیشن‌های بابا برقی (۷ قسمت) ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۰ - نویسنده و کارگردان انیمیشن‌های محصولات دلپذیر(۱۸ قسمت )۱۳۷۹ - طراحی کاراکتر، نویسنده، و کارگردان انیمیشن‌های راهنمایی و رانندگی (۴۵ قسمت) سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ با شخصیت سیا ساکتی - طراحی کاراکتر، نویسنده و کارگردان انیمیشن‌های سازمان بازیافت (26 قسمت) سال ۱۳۸۴ - طراحی کاراکتر، نویسنده و کارگردان انیمیشن‌های سازمان بازیافت مشهد(۴ قسمت) ۱۳۸۲ - طراحی کاراکتر، نویسنده و کارگردان انیمیشن‌های تاکسیرانی اصفهان، شرکت مخابرات و... - کارگردان وانیماتورانیمیشن کوتاه بنگ بنگ ۱۳۷۶

انیمیشن‌های تولید شده در موسسه نسل اندیشه سبز و شهرداری تهران از ۱۳۸۵ تا کنون

- نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان انیمیشن‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری ۴۵ دقیقه سال ۱۳۸۵ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان انیمیشن‌های راه آهن جمهوری اسلامی ۳ قسمت ۱۳۸۶ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان هنری انیمیشن‌های شرکت گاز(سری جدید) ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان هنری انیمیشن‌های بهینه سازی سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان هنری انیمیشن‌های سازمان میراث فرهنگی سال ۱۳۸۶ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان هنری انیمیشن‌های پالایش پخش سال ۱۳۸۶ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان انیمیشن سحر نزدیک است (۱۲ دقیقه) سال ۱۳۸۵ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان انیمیشن‌های سامانه ۱۳۷ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان انیمیشن‌های برق خوزستان سال ۱۳۸۷ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان انیمیشن‌های بیمه کشاورزی سال ۱۳۸۷-۸۸ - نویسنده و طراح کاراکتر و کارگردان تبلیغات بانک اقتصاد نوین – بانک ملت –پودر تاپ و...

- نویسنده و کارگردان فیلم انیمیشن سینمایی "تهران ۱۵۰۰"۱۳۸۷-۱۳۹۰

-نویسنده فیلمنامه "آل" به تهیه کنندگی علی معلم و کارگردانی بهرام بهرامیان ۱۳۸۶- ۱۳۸۷

فیلم تهران ۱۵۰۰ ایشان با بازی انیمیشنی مهران مدیری ، هدیه تهرانی ، محمدرضا شریفی نیا ، بهرام رادان ، گوهر خیراندیش و ... توانست بعد از دو سال در نوروز ۱۳۹۲ مجوز اکران بگیرد و فقط در نوروز به باشگاه میلیاردی ها پیوست . بماند که اکران آن بعد از نوروز هم ادامه داشت . هر چند که ایشان از شرایط اکران راضی نبودند .

بهرام عظیمی در گفتگو با «نسیم»، درباره انیمیشن “تهران ۱۵۰۰″ می‌گوید:
- سینماهای “تهران ۱۵۰۰″ تنها نصف سینماهای “رسوایی” است
در خصوص فروش فیلم‌ها در نوروز اینکه می گویند “رسوایی” اول و بعد “تهران ۱۵۰۰″ و “حوض نقاشی” هستند؛ اول باید این نکته را بگویند که هرکدام از این فیلم ها چند سینما دارد؛ اگر به تعداد مساوی سینما باشد آن وقت می توان در مورد فروش فیلم ها عادلانه قضاوت کرد.
مطمئنا فیلمی که ۴۰ سینما در تهران دارد فروشش با فیلمی که ۱۰ سینما دارد فرق می کند و این رقابت درست نیست. ما در کل حدود ۳۵ سینما داریم و این یک دوم سینماهای رسوایی است.

- ضرغامی جوابی به نامه ام نداد
به آقای ضرغامی نامه ای داده ام مبنی بر اینکه من چندین سال است برای صداوسیما انیمیشن می سازم و کارهای مردم پسندی بوده است و حالا تقاضا دارم چند تیزر از فیلم سینمایی ام رایگان پخش شود اما اصلا محل نمی گذارند و جوابی نمی دهند.

-اگر به این انیمیشن مجوز اکران نمی دادند کاملا بی انصافی بود
سال ۸۶ که این کار را شروع کردیم تصمیم مان این بود که فیلم مان اکران شود برای همین تمام فیلم های انیمیشن که در سال های گذشته ساخته شده بودند و اکران نشدند را دیدیم و شرایط را بررسی کردیم که ما در کشوری زندگی می کنیم که اگر فیلمی بخواهد اکران شود روال تولید فیلم سینمایی را باید طی کند.
فیلم نامه را به ارشاد دادیم و بعد از گرفتن مجوز، ساخت را شروع کردیم برای همین متوقع بودیم که حتما فیلم باید اکران شود، ساخت این انیمیشن ۵ سال طول کشید و اگر ارشاد مجوز اکران نمی داد کاملا بی انصافی بود.
خیلی از فیلم های انیمیشن که تا به حال ساخته شده است در حد استاندارد سینما نبوده است و فقط به درد کار تلویزیونی می خوردند.

-سختی های کار را به جان خریدیم چون هدفمان اکران تهران ۱۵۰۰ بود
هماهنگ کردن ۲۵۰ آدم با همدیگر خیلی کار مشکلی است، آن هم وقتی که دراین تیم با یک تعداد جوان روبرو باشید؛ اما همه ما این سختی را به تن خریدیم چون هدفمان تنها اکران تهران ۱۵۰۰ بود.
من از جهاتی خوشحالم که فیلم مان امسال اکران شد چون هم از نظر تبلیغات توانستیم بهتر کار کنیم هم اینکه آمادگی خود ما برای اکران عمومی با گذشت زمان خیلی زیادتر شد.
در مورد حاشیه ها حرف زیاد است؛ گاهی اوقات حاشیه به نفع بعضی فیلم ها می شود از نوروز ۹۱ تا الان تغییرات زیادی روی فیلم مان دادیم.

-۸۰ درصد پیشنهادهایی را که برای تغییر به بنده دادند قبول کردم
چند مشاوربرای فیلم داشتیم که از آنها می توانم به پیمان معادی، حبیب رضائی و محمد رحمانیان اشاره کنم حتی از کمک رضا رفیع هم استفاده کردیم و با پیمان قاسم خانی هم صحبت کردیم.
اگر به فیلم نامه “تهران ۱۵۰۰″ ایراد می گیرند نمی خواهم دفاع کنم که فیلم نامه من شاهکار است اما داستان این فیلم سینمایی بسیار جذاب است شما نگاهی به فیلم های جشنواره فجر بکنید؛ گاهی فیلم‌هایی می آید که مردم در همان سالن سینما اعتراض می کنند.
ما ۸۰ در صد پیشنهادهایی که برای بهترشدن فیلم دادند را قبول کردیم مثلا اینکه آخر فیلم با عید نوروز تمام می شود و این پیشنهاد محمد رحمانیان بود، با تمام این حرف ها بزرگ ترین علتی که ما در فیلم نامه با مشکل مواجه شدیم این بود که به شدت درگیر مسائل دیگر بودیم.

- تصویر استاندارد برای سینمای انیمیشن نداریم
تا الان ما تصویر استاندارد برای سینمای انیمیشن نداشتیم و تجربه ما برای اولین بار بود که اتفاق می افتاد بنابراین سعی کردم به تکنیک انیمیشن توجه کنم که کاراکترها فیکس نباشد فقط لب نزنند و همین اتفاق باعث شده هیچ جا حرفی از تکنیک کار نباشد؛ چون به خوبی انجام شده است.
من می دانستم اگر قرار باشد کار من به سمت رئال برود حرکت چشم کارکترها بسیار مهم است برای همین فقط دو نفر را مسئول این کار کردم که در چشم ها نور بازی کنند.

- مشکل “تهران ۱۵۰۰″ پرداخت به فیلم نامه است
ای کاش ما تجربه داشتیم و درگیر این مسائل نمی شدیم تا به راحتی می توانستیم به پرداخت فیلم نامه بپردازیم.مشکل این کار، فیلم نامه نیست، بلکه پرداخت به فیلم نامه است که این مسئله هم به خود من برمی گردد.
یک اتفاق خوب دیگر که افتاده است این است که تماشاگر فیلم ما را به عنوان یک فیلم سینمایی پذیرفته است؛ فیلم نقد می شود، برایش نشست برگزار می کنند.

- تم آینده موضوعی است که هیچ در سینمای ما به آن نپرداخته است
به نظر من الان زمان خوبی برای قضاوت در مورد “تهران ۱۵۰۰″ نیست؛ باید چند سال بگذرد تا بتوانیم در مورد این انیمیشن صحبت کنیم و نقدهای بهتری داشته باشیم ما در مورد آینده فیلم ساخته ایم؛ موضوعی که تا به حال هیچکس در سینمای ایران انجام نداده است.
همه فیلم را می بینند و هر کس با توجه به تصوری که از آینده دارد در مورد فیلم قضاوت می کند، مثلا یک سری می گفتند چرا پیکان در این فیلم هست یعنی می خواستید بگوئید ما در آینده فقیر هستیم.

- هیچ فیلمی در تاریخ سینمای ایران انقدر حاشیه نداشته است
زمانی که داشتیم فیلم را می ساختیم انقدر حاشیه در مورد فیلم زیاد بود که به نظرم هیچ فیلمی در تاریخ سینمای ایران انقدر حاشیه نداشته است. از ارگان ها و نهادهای مختلف می آمدند تا ببینند که ما در حال ساخت چه چیزی هستیم.
چون تم اصلی فیلم آینده بود؛ برای همین ایرادات زیادی به ما می گرفتند و این باعث شد که سختی کار ما چند برابر شود.

- مقایسه “تهران ۱۵۰۰″ با انیمیشن های تراز اول دنیا اشتباه است
در مقام مقایسه، این انیمیشن باید با انیمیشن های خاورمیانه مقایسه شود، توقع از این کار یک دفعه بالا رفت و بعضی از دوستان نقدهایی می کنند و این کار را با انیمیشن های تراز اول دنیا مقایسه می کنند.
تکنیک در کار انیمیشن بسیار مهم است و بسیاری از انیمیشن هایی که در کشور ما ساخته می شود، به خاطر همین نداشتن تکنیک پخش نمی شود.
برای برگزاری یک ورک شاپ و همچنین پخش فیلم به ایتالیا رفتیم؛ کسانی که آنجا بودند همه از تکنیک کار شگفت زده شدند.

- ما با این فیلم به تکنولوژی ساخت انیمیشن استاندارد دست پیدا کردیم
ما به تکنولوژی ساخت انیمیشن استاندارد دست پیدا کردیم و این موضوع می تواند برای انتقال فرهنگ ما بسیار موثر باشد با اینکه موضوع این فیلم فقط برای کشور خودمان است اما آنها از تکنیک کار ما بسیار لذت بردند.

- برخی بدون دستمزد، حتی برای استفاده از چهره شان، حضور در کار را قبول نکردند
می خواستیم که دو ربات هایمان برگرفته از چهره بازیگران مطرح سینما باشد درخواستمان را هم مطرح کردیم که به صورت افتخاری از چهره شان استفاده کنیم؛ ولی به جایی رسید که فهمیدند که ۸ بازیگر اصلی ما پول گرفته اند و دیگر قبول نکردند که افتخاری کار کنند.
به غیر از ۸ بازیگر اصلی بقیه چهره ها از روی آدم های دور و برمان مثل بچه خودم یا آقای ابوالحسنی، تهیه‌کننده کار اتود زده شد و چهره خلق شده نداریم.
در خصوص اسپانسربا سایپا و ایران خودرو صحبت کردیم که بیاید همه محصولات خودرویی شما در این کار باشد اما چون تا به حال نمونه مشابه نداشت و انیمیشنی ساخته نشده بود قبول نکردند. اما در مورد پیکان قضیه فرق می کرد من از اول تصمیم داشتم که در فیلم باشد چون یک شخصیتی برای خودش داشت.
از نظر مالی ما در این کار بدبخت شدیم اگر واقعا برای پولسازی کار انجام می‌دادیم پنجاه برابر این فیلم درآمد داشتیم.


برچسب‌ها: بهرام عظیمی, مهران مديري, گوهر خیراندیش
نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و چهارم فروردین ۱۳۹۲ توسط آ . پاسارگاد
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک