سلیمان میناسیان

سلیمان میناسیان (به ارمنی: Սուլէյման Մինասեան) (زاده ۱۳۱۰ در رشت) کارگردان و فیلمبردار ایرانی ارمنی تبار است. وی تعدادی از فیلم های مستند مهم تاریخ سینمای مستند ایران را برعهده داشته است.
موج، مرجان و خارا
ما آدمیم
خانه سیاه است
سفید و سیاه
یک آتش
چشم انداز
تپه های مارلیک
جواهرات سلطنتی (از ساخته های ابراهیم گلستان)
قره کلیسا (آربی اوانسیان)
سلیمان میناسیان متولد سال ۱۳۱۰ در رشت می باشد. برادر بزرگتر هراند میناسیان کارگردان است. سلیمان میناسیان فعالیت سینمائی اش را از سال ۱۳۳۷ به عنوان دستیار فیلم بردار و فیلم بردار فیلم های کوتاه مستند و تبلیغاتی آغاز کرد.
با پیوستن به «سازمان فیلم گلستان» نخستین تجربه اش را در فیلم موج، مرجان، خارا (ابراهیم گلستان، ۱۳۳۷) به عنوان دستیار فیلم بردار به دست آورد. پس از آن در بسیاری از آثار مستند تولید شده توسط گلستان، به عنوان فیلم بردار، با او کار کرد. مستندهای خراب آباد (۱۳۴۰)، خواستگاری (۱۳۴۱)، خانه سیاه است (۱۳۴۱) تپه های مارلیک (۱۳۴۲)، خرمن و بذر، گنجینه های گوهر (هر دو ۱۳۴۴) برخی از آثار فیلم برداری شده توسط میناسیان هستند.
تأسیس دفتر تولید فیلم تبلیغاتی «چاپلین فیلم» از جمله فعالیت های سلیمان به همراه برادرش، هراند است. این دو برادر در ۱۳۴۹ نخستین فیلم سینمایی شان را با نام طلوع به طور مشترک کارگردانی و تهیه کردند که سلیمان فیلم برداری آن را برعهده داشت. فیلم سینمایی دیگرشان نیز با نام فریاد (۱۳۵۰) با همین تقسیم وظایف تولید شد.
***********************
سليمان ميناسيان متولد سال 1310 در رشت متولد شد. فعاليت سينمائي را از سال 1337 به عنوان فيلمبردار فيلم هاي كوتاه مستند و تبليغاتي شروع كرد. كار در سينماي حرفه اي را از سال 1344 با فيلمبرداري فيلم «خشت و آينه» آغاز كرد. در سال 1344 با مشاركت برادرش، هراند ميناسيان، مؤسسه ي چاپلين فيلم را تأسيس كرد. در سال 1359 به آمريكا مهاجرت كرد و در آنجا مشغول فعاليت در كار آزاد شد. در سال 1367 به ايران بازگشت و كوشش كرد با همكاري مرحوم بيوكي در ايران فيلم، فيلم هاي تبليغاتي بسازد كه ناكام ماند و در سال 1372 مجدداً به آمريكا بازگشت. ************************ از دوربين تا بوم نقاشی؛ بزرگداشت سلیمان میناسیان در لندن از دوربین تا بوم نقاشی، عنوان برنامه ای بود که روز شنبه 30 اکتبر به مناسبت بزرگداشت سلیمان میناسیان، فیلمبردار، کارگردان و نقاش برجسته ایرانی در مرکز فرهنگی اميد در غرب لندن برگزار شد. در این برنامه، ابتدا فیلم خانه سیاه است ساخته فروغ فرخزاد (محصول استودیو گلستان) با فیلمبرداری سلیمان میناسیان به نمایش درآمد که جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره اوبرهاوزن را در سال 1341 به دست آورد. بخش دیگری از این برنامه، به نمایش فیلم مستند سلیمان میناسیان: مردی با دوربین فیلمبرداری ساخته پرویز جاهد، فیلمساز و منتقد فیلم مقیم لندن، اختصاص داشت. در این فیلم، پرویز جاهد گوشه هایی از زندگی سلیمان میناسیان را به تصویر کشیده و به بررسی جایگاه او در سینمای مدرن ایران پرداخته است. در کنار نمایش فيلم ها، نمایشگاهی از آثار نقاشی سلیمان میناسیان که مجموعه ای بود از پرتره های هنرمندان معاصر ایران و میناسیان آنها را در سال های اخیر در لندن نقاشی کرده بود، در معرض تماشای عموم قرار گرفت. قبل از نمایش فيلم ها، پرويز جاهد در مقدمه ای کوتاه به معرفی سليمان ميناسيان و فيلم خانه سياه استپرداخت. پرویز جاهد، سلیمان میناسيان را متعلق به نسلی از سينماگرانی دانست که همراه ابراهيم گلستان، فروغ فرخزاد، محمود هنگوال و برادرش هراند ميناسيان، تحولی در سينمای مستند و سينمای مدرن و پيشرو ايران در دهه شصت به وجود آوردند. بعد از نمایش فيلمها، ميناسيان درباره فيلم های مستندی که در آن دوره در استوديو فيلم گلستان ساخته شد گفت که فيلم مستند بدون سفارش دهنده معنی ندارد و بايد حتما سازمان يا نهادی باشد که ساختن آن را به فيلمساز سفارش دهد. به گفته ميناسيان، فروغ با اينکه اين فيلم را به سفارش جمعيت حمايت از جذاميان ايران ساخت اما آن را به يک اثر شخصی تبديل کرد. ميناسيان در توضيح جمله اش در فيلم پرويز جاهد که گفته بود «فروغ خود سينما بود» گفت که فروغ يک هنرمند واقعی و بالفطره بود و استعداد سينمایی سرشاری داشت. کی از حاضران از ميناسيان پرسيد که اگر استوديو گلستان نبود و اگر فروغ با ابراهيم گلستان آشنا نمی شد آيا فيلمی مثل خانه سياه است می توانست ساخته شود. ميناسيان در پاسخ گفت که استعداد ها و توانايی ها نياز به امکانات و شرايط مناسب برای رشد و بارور شدن دارند. به اعتقاد ميناسيان فروغ، هنرمندی بود که استعدادها و خلاقيت هايش در استوديو گلستان شکوفا شد. ميناسيان در پاسخ به اين سوال که آيا وی و گروه فيلمبرداری خانه سياه است در زمان فيلمبرداری و کار با جذاميان در جذامخانه "بابا داغی تبريز" نمی ترسيدند که به بيماری جذام مبتلا شوند، گفت که وی و گروه فيلمبرداری قبل از تبريز به مشهد سفر کرده بودند تا از بازديد فرح پهلوی ملکه سابق ايران از جذامخانه مشهد فيلمبرداری کنند و او بعد از آنکه ديد فرح جذاميان را بغل کرده و آنها را می بوسد، ديگر ترسی از مواجهه و کار با جذاميان نداشت. آنگاه دکتر رضا قاسمی مدير کانون ايران، خاطره تماشای نمایش شش شخصيت در جستجوی نويسنده اثر لوئيجی پيراندللو با بازی فروغ فرخزاد را بازگو کرد. يکی از حاضران از ميناسيان پرسيد که آيا قبل از همکاری او با ابراهيم گلستان، فيلم مهمی در استوديو گلستان ساخته شده بود، که وی در پاسخ به مجموعه فيلم های چشم انداز و فيلم يک آتش اشاره کرد که جايزه شير طلایی فستيوال سن مارکو را به عنوان بهترين فيلم مستند دريافت کرده بود. ميناسيان در توضيح رويکردش به هنر نقاشی گفت که اين کار را به صورت جدی از سه سال قبل شروع کرده و تمرکز خود را بر نقاشی پرتره هایی از چهره های ادبی و هنری معاصر ايران اعم از شاعر، نويسنده، بازيگر و خواننده گذاشته است. وی علاقه اش به کشيدن پرتره را در ادامه علاقه اش به تصاوير کلوزآپ از چهره آدمها به ويژه چشم های آنها در فيلم های مستند و داستانی از جمله فيلم خانه سياه است عنوان کرد. در قسمت ديگری از اين مراسم، خانم پارکويی ميناسيان همسر سليمان ميناسيان که خود شاعر و نقاش است، تعدادی از شعرهای خود و فروغ را خواند. تابلوهای پرتره نیما یوشیج، صادق هدایت، ابراهیم گلستان، فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، محمدرضا شجریان، گوگوش، شهره آغداشلو، بهروز وثوقی، محمود دولت آبادی و احمد شاملو برخی از کارهای نقاشی میناسیان بود که در این نمایشگاه، در معرض دید عموم قرار گرفت. پرتره دکتر محمد مصدق، رهبر نهضت ملی ايران و دو پرتره از ندا آقا سلطان، دختر جوانی که در جريان درگيری های خيابانی بعد از انتخابات رياست جمهوری در ايران با گلوله به قتل رسيد، از جمله پرتره های سياسی در ميان تابلوهای نقاشی سليمان ميناسيان بود. سليمان میناسیان فعالیت سینمائی خود را از سال 1337 به عنوان فیلمبردار فیلم های كوتاه مستند در استودیو فیلم گلستان شروع کرد. فيلمبرداری تعدادی از فیلم های مستند مهم تاريخ سينمای مستند ايران از جمله قسمتی از مستند مشهورموج، مرجان و خارا، تپه های مارلیک، جواهرات سلطنتی (از ساخته های ابراهيم گلستان)، قره کليسا (آربی اوانسيان) و فیلم های داستانی خشت و آینه (ساخته ابراهيم گلستان)، طلوع و فرياد (هر دو از ساخته های خود ميناسيان)، از جمله کارهای شاخص او در سينمای ايران است.
|
برچسبها: سلیمان میناسیان, نقاش, فروغ فرخزاد, ايرانيان مقيم آمريكا؛بهروز وثوقي
