آریا عظیمینژاد (زادهٔ ۵ اردیبهشت ۱۳۵۲، تهران) موسیقیدان و آهنگساز ایرانی است . برادر نیما عظیمی نژاد فرزند جمشید عظیمی نژاد و برادر پوپک عظیمی نژاد می باشد .
زندگینامه
آریا عظیمینژاد در اردیبهشت سال ۱۳۵۲ متولّد شد. سهتار را نزد پدربزرگ خود فراگرفت و سپس نزد اساتیدی چون جلال ذوالفنون، محمود تاجبخش و علیاصغر زندوکیل آموزش دید. او در سال ۷۲ در رشتهٔ موسیقی دانشگاه آزاد واحد هنر و معماری پذیرفته شده و نزد اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی و مصطفیکمال پورتراب به فراگیری اصول موسیقی پرداختهاست. کار حرفهای ساخت موسیقی را از سال دوّم دانشگاه با موسیقی تئاتر آغاز کرد و در مدتی کوتاه توانست در جشنوارههای بینالمللی تئاتر، نامزد دریافت بهترین موسیقی متن گردد. این عوامل سبب ورود او به سینما و تلویزیون گردید. عظیمینژاد با ساخت موسیقی فیلم «میم مثل مادر» در سینما و «او یک فرشته بود» در تلویزیون توانست نامزدی جایزهٔ بهترین موسیقی متن درجشنواره بینالمللی فیلم فجر و جایزهٔ خانه سینما را برای فیلمهای چون «میم مثل مادر»، «طلا و مس» و «فرزند خاک» به دست آورد. عظیمینژاد در سال ۲۰۰۴ میلادی توانست مقام دوّم در جشنوارهٔ موسیقی بریتانیا را در رشتهٔ موسیقی فولکلوریک بینالمللی با تکنوازی سهتار بهدستآورد. آشنائی او با جاسلین پوک آهنگساز شهیر بریتانیائی سبب همکاری او در چندین پروژهٔ موسیقی فیلم شد. ساخت موسیقی برای خوانندگان سرشناس ایرانی از دیگر فعّالیتهای حرفهای او میباشد. علاقهٔ او به موسیقی فولکلوریک ایرانی سبب شد تا مجموعهای از موسیقی نواحی ایران را جمعآوری کرده و از آنها در ساخت موسیقی فیلم تأثیر گیرد
آریا عظیمینژاد همچنین در برنامه استعداد یابی عصر جدید به عنوان داور حضور داشتهاست
آثار
آلبومها
«جادوی ایرانزمین» نام نخستین آلبوم رسمی از آهنگهای ساخته شده توسط «آریا عظیمینژاد» است که در اکتبر سال ۲۰۰۲ منتشر شدهاست. آلبوم دوّم منتشر شده از «آریا عظیمینژاد» «میم مثل مادر» نام دارد. «آلبوم ساقیِ سر مست» سوّمین کار او میباشد. در سال ۱۳۹۲ مجموعهٔ دوّم از «جادوی ایرانزمین» به صورت پخش دیجیتال بر روی iTunes منتشر شد.
سریالها
- پزشکان (کارگردان: مسعود کرامتی ۱۳۷۷)
- کمین (کارگردان: مسعود کرامتی ۱۳۷۹)
- خانه ما (کارگردان: مسعود کرامتی ۱۳۷۹)
- کاکتوسهای بیشخصیت (کارگردان: نیما فلاح)
- زنگِ آخر (کارگردان: نیما فلاح ۱۳۸۱)
- این راهش نیست (کارگردان: مسعود کرامتی ۱۳۸۲)
- روزهای اعتراض (کارگردان: حسین سهیلیزاده ۱۳۸۴)
- نیمکت (کارگردان: محمد رحمانیان ۱۳۸۴)
- او یک فرشته بود (کارگردان: علیرضا افخمی ۱۳۸۴)
- آخرین گناه (کارگردان: حسین سهیلیزاده ۱۳۸۵)
- مروارید سُرخ (کارگردان: مسعود رسام ۱۳۸۳)
- آوای ماه (مستند موسیقی نواحی ایران) (کارگردان: مسعود امینی تیرانی ۱۳۸۴)
- در جستجوی سایه (مستند قطب جنوب) (کارگردان: حمید خداشناس)
- پریدخت (مجموعه تلویزیونی) (کارگردان: سامان مقدم ۱۳۸۶)
- باز آی (مستند مولانا) (کارگردان: سهیل نصیری ۱۳۸۶)
- روز حسرت (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۷)
- رستگاران (مجموعه تلویزیونی) (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۸)
- چاردیواری (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۹)
- زیر هشت (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۹)
- جراحت (مجموعه تلویزیونی) (کارگردان: محمدمهدی عسگرپور ۱۳۸۸)
- پایتخت (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۰)
- تا ثریا (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۰)
- مثل یک کابوس (کارگردان: شهرام شاهحسینی ۱۳۹۰)
- چک برگشتی (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۱)
- راه طولانی (کارگردان: رضا کریمی ۱۳۹۱)
- بیدار باش (کارگردان: احمد کاوری ۱۳۹۱)
- دیوار (مجموعه تلویزیونی) (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۱)
- پایتخت ۲ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۲)
- دودکش (کارگردان: محمدحسین لطیفی ۱۳۹۲)
- پایتخت ۳ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۳)
- میکائیل (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۴)
- پایتخت ۴ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۴)
- قرعه (کارگردان: برزو نیکنژاد ۱۳۹۵)[۷]
- علیالبدل (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۶)
- سفر در خانه (کارگردان:بهمن گودرزی ۱۳۹۷)
- پایتخت ۵ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۷)
فیلمهای سینمایی
- عروس خوشقدم (کارگردان: کاظم راستگفتار)
- نقاب (کارگردان: کاظم راستگفتار ۱۳۸۳)
- من و دبورا (کارگردان: سید ضیاءالدین دری ۱۳۸۴)
- عروسک فرنگی (کارگردان: فرهاد صبا ۱۳۸۴)
- صحنه جرم، ورود ممنوع! (کارگردان: ابراهیم شیبانی)
- چند کیلو خرما برای مراسم تدفین (کارگردان: سامان سالور ۱۳۸۴)
- میم مثل مادر (کارگردان: رسول ملاقلیپور ۱۳۸۵)
- پارک وی (کارگردان: فریدون جیرانی ۱۳۸۵)
- پرنده شاهین (تله فیلم ۱۳۸۶)
- همیشه پای یک زن در میان است (کارگردان: کمال تبریزی ۱۳۸۶)
- فرش ایرانی اپیزود فرش زمین (کارگردان: کمال تبریزی)
- فرزند خاک (کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر ۱۳۸۶)
- آن سوی رودخانه (کارگردان: عباس احمدی مطلق ۱۳۸۷)
- سایههای آرزو (تله فیلم) (کارگردان: ابراهیم سلطانی فر ۱۳۸۷)
- طلا و مس (کارگردان: همایون اسعدیان ۱۳۸۸)
- نفوذی (کارگردان: احمد کاوری و مهدی فیوضی ۱۳۸۷)
- آدمکش (کارگردان: رضا کریمی ۱۳۸۸)
- بیداری رؤیاها (کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر ۱۳۸۸)
- بهشت اینجاست (کارگردان: حمیدرضا سلیمیان ۱۳۸۹)
- زندگی خصوصی (کارگردان: محمدحسین فرحبخش ۱۳۹۰)
- کاغذ خروسنشان (کارگردان: مریم میلانی ۱۳۹۰)
- چک (کارگردان: کاظم راستگفتار ۱۳۹۰)
- خوابزدهها (کارگردان: فریدون جیرانی ۱۳۹۲)
- تراژدی (کارگردان: آزیتا موگویی ۱۳۹۲)[
- مستانه (کارگردان: محمدحسین فرحبخش ۱۳۹۳)
- ع ش ق (کارگردان: قاسم جعفری ۱۳۹۳)
- شاهزاده روم (کارگردان هادی محمدیان ۱۳۹۳)
- در مدت معلوم (وحید امیرخانی ۱۳۹۳)
- گینس (کارگردان محسن تنابنده ۱۳۹۳)
- نیم(بهمن کامیار ۱۳۹۴)
- پروندهای برای سارا (نادر مقدس ۱۳۹۴)
- آبنبات چوبی (کارگردان: محمدحسین فرحبخش ۱۳۹۴)
- ژانویه خونین (محصول کشور جمهوری آذربایجان
؛ کارگردان: وحید مصطفایف سال ۱۳۹۴) - هلن (علی اکبر ثقفی ۱۳۹۴)
- خوب، بد، جلف (کارگردان: پیمان قاسمخانی ۱۳۹۵)
- تختهگاز (کارگردان: محمد آهنگرانی ۱۳۹۷)
فیلمهای تلویزیونی
فیلم تلویزیونی زنگار (عباس احمدی مطلق ۱۳۸۹)
فیلم کوتاه
- سه خواهر
- کیف
- درس آخر
- پشتسر باد نمیآید
- آن
- زرد، آبی، قرمز (کارگردان: علی کریم ۱۳۸۵)
مستند
- مستند «وقتی ابرها پایین میآیند» (کارگردان: معین کریمالدّینی ۱۳۹۰)
- مستند آتلان (کارگردان: معین کریمالدّینی ۱۳۹۳)
- مستند به پشت تابلو نگاه کن (کارگردان: محسن برمهانی)
- مستند لبیک (پیادهروی اربعین) (کارگردان: وحید امیرخانی ۱۳۹۱)
تئاترها
- آن سوی آیینه (کارگردان: آزیتا حاجیان)
- گرگ و میش (کارگردان: آزیتا حاجیان)
- تلخبازی قمر در عقرب (کارگردان: شهره لرستانی)
- سه سال و نیم (کارگردان: امیر آقایی)
- اژدهاک (کارگردان: وحید عیوضی)
- هُتل عروس (کارگردان: سیما تیرانداز)
سایر پروژهها
- مقدمهٔ «بر آتش»، «مرو ای دوست»، «مُناجات» (موسیقی آوایی) و نوازندگی سهتار در آلبوم «برکت» محمد اصفهانی
- «غزال» در آلبوم بی واژه (با صدای محمد اصفهانی برای علی بن موسی الرضا)
- «شکایت هجران» (خواننده:محمد اصفهانی) آلبوم نون و دلقک
- «رستگاران» (خواننده: محمد اصفهانی)
- «تا ثریّا» (خواننده: محمد اصفهانی)
- «زیر هشت» (خواننده: محمد اصفهانی)
- «زائر بهار» (خواننده: محمد اصفهانی)
- نوازندگی سهتار در آلبوم «حال منِ بیتو» (علیرضا عصار)
- نوازندگی سهتار در آلبوم «غریبه» (فریدون آسرایی)
- نوازندگی سهتار در آلبوم «راه بیپایان» (پویا نیک پور) دیگر کارها:
- موسیقی تیتراژ «سینما یک»
- موسیقی نماهنگ «لحظههای ماندگار» (کارگردان: حسین ستاره)
- موسیقی نماهنگ برای علی بن ابیطالب
- در این قطعه از بهشت (با مداحی استاد کریم خانی برای علی بن موسی الرضا)
- «سمت خدا» موسیقی برنامه ویژه ماه رمضان (کاری از محمد صالحعلا)
- «نان و ماه» موسیقی برنامه ویژه ماه رمضان (کاری از باران صالحعلا)
- تکآهنگ دلشدگان (بازسازی شده از قطعه آوازی به نام «غلام چشم آذر» از موسیقی فیلم سینمایی دلشدگان به مناسبت زادروز محمدرضا شجریان خواننده اثر، ۱ مهر ۱۳۹۵)
ازدواج
آریا عظیمی نژاد سالهاست ازدواج کرده و صاحب یک فرزند پسر می باشد
طرفدار موسیقی ساده ام
من همیشه موسیقی را در سادگى آن می پسندم، یعنی دوست دارم موسیقی دارای سادگی باشد و پیچیدگی های بیش از اندازه موسیقی مورد پسند من نیست
ناراحتی قلبی !
آقای عظیمی نژاد مدتی پیش بدون هیچ سابقه قبلی بعلت عارضه قلبی در بیمارستان بستری بود، برادرش دلیل اصلی این اتفاق را گرفتگی رگ قلب عنوان کرد
اهداف و آرزوها
مهمترین هدف من این است که بتوانم خودم را در هرکاری که انجام می دهم کامل تر کنم و این بزرگترین آرزوی من هم هست این تکامل می تواند در شکل های مختلف صورت بگیرد
ممکن است کار کردن با یک ارکستر بهتر یا کار کردن در یک استودیو پیشرفته تر باشد این موارد همگی می توانند در جهت آن تکامل باشد
داور برنامه عصر جدید
عصر جدید نام برنامه استعدادیابی می باشد که با اجرای احسان علیخانی و چهار داور ساخته شده که آقای عظیمی نژاد در کنار ساخت موسیقی برنامه جز اعضای داوران می باشد
سید بشیر حسینی، خانم رویا نونهالی و امین حیایی نیز جزو داروان هستند
ماجرای ناشنوایی آریا عظیمینژاد چه بود؟
آریا عظیمینژاد با بیان اینکه به مدت ۱۰ سال ناشنوای کامل بود، درخصوص بیماریاش گفت: «من در سن ۲۰ سالگی متوجه آسیب دیدگی گوشم شدم و پس از مراجعه به دکتر به من گفتند که تا سال دیگر ناشنوا میشوی و باید کار موسیقی را کنار بگذاری و همین هم شد. من در سن ۳۰ سالگی «کر» مطلق بودم و هیچ چیز را نمیشنیدم.»
جوان آنلاین: اسفند ماه ۹۵ بود که آریا عظیمینژاد، آهنگساز فیلم و سریالهای تلویزیونی مهمان برنامه خندوانه شد. عظیمی نژاد در این برنامه با بیان اینکه به مدت ۱۰ سال ناشنوای کامل بود، درخصوص بیماریاش گفت: «من در سن ۲۰ سالگی متوجه آسیب دیدگی گوشم شدم و پس از مراجعه به دکتر به من گفتند که تا سال دیگر ناشنوا میشوی و باید کار موسیقی را کنار بگذاری و همین هم شد. من در سن ۳۰ سالگی «کر» مطلق بودم و هیچ چیز را نمیشنیدم و تنها از روی لبخوانی متوجه جملات و حرفها میشدم. اما بعد از ۱۰ سال و دوندگیهای زیاد روزی وارد مطب دکتری حاذق شدم و با روند درمان این دکتر شنوایی کاملم را به دست آوردم.»
وی با عنوان اینکه هنوز از ساخت قطعات جدید استرس میگیرم، بیان کرد: «در وهله اول و در انجام کار آدم آرامی هستم، اما همیشه برای شروع هر کار جدیدی، نگرانی و استرس این را دارم که به تکرار نیفتم و جذابیت داشته باشم.»
برچسبها: آریا عظیمینژاد, نیما عظیمی نژاد, جمشید عظیمی نژاد, فعالین در زمینه موسیقی
